V dňoch 25.11. – 2.12.2023 som sa zúčastnil na osemdňovom sústredení najlepších riešiteľov Korešpondenčného seminára z programovania. Sústredenie bolo odmenou pre jeho cca 40 najlepších riešiteľov.
Každé ráno sa začínalo tzv. rozquičkami, kde sme mali napísať riešenie 2 algoritmických problémov. Na riešenie týchto úloh boli potrebné znalosti základných algoritmov, dátových štruktúr a vedieť, čo je to tzv. “Big O Notation”. Po „rozquičkách“ nasledoval dopoludňajší odborný program - prednášky týkajúce sa algoritmov a dátových štruktúr, v jeden deň sme mali na výber 2 prednášky. Ja som absolvoval prednášky: Geometria, Zametanie, Matice, Intervalové stromy, Binárne stromy, hashovanie a hashmapa a nakoniec Pracovné skúsenosti. Poznatky získané na prednáškach mi môžu pomôcť pri súťažnom programovaní (vstup – výstup úlohy), ktorých úspešné riešenie oceňuje veľa vysokých škôl. Ovládanie algoritmov a dátových štruktúr na vysokej úrovni rozvíja moje kritické aj matematické myslenie.
Náplňou poobedňajšieho programu boli zážitkové hry, veľmi dobre prepracované, v každej sme hrali za jeden a rovnaký team (družinku J) a pri niektorých som si aj dosť potrénoval mozog a využil svoje programátorské zručnosti. Hra, ktorá sa mi najviac páčila, sa nazývala GMO ŠACH. Hral sa šach (ako už z názvu vyplýva), každý team proti každému, no háčik bol v tom, že každý team si mohol vytvoriť vlastné figúrky, miešaním “genetickej informácie” figúriek z klasického šachu. Nebolo to samozrejme jednoduché, genetická informácia pozostávala z veľmi dlhých reťazcov písmen, ale ak by ste boli „fajnšmekri“ na rozlúštenie takýchto šifier, mohli ste si vytvoriť napríklad „dámo-koňa“, strelca, ktorý vie ísť do 3x3 diagonály, figúrku, ktorá sa vie „množiť“ alebo najviac OP postavičku, ktorá vedela súperovi „spawnúť“ kráľa pred sebou, a v nasledujúcom ťahu ste ho mohli hneď vyhodiť. Ďalšou zaujímavou hrou bola MURDER MYSTERY, kde sme museli prísť na príbeh, ako vlastne zabili novinára pri vstupe do sanatória pomocou kartičiek a miestnosti s replikou miesta činu. Hra bola zase teamová, bez kooperácie sa nedalo zaobísť v žiadnej z nich.
V závere dňa sme mali možnosť vybrať si seminár. Ja som absolvoval seminár o operačných systémoch, naučil som sa ako funguje CPU, RAM-ka a disky...
Ak vás zaujali témy, máte radi programovanie, určite vám odporúčam KSP – Korešpondenčný seminár z programovania https://www.ksp.sk/?home – je tam skvelá partia ľudí, vysokoškolákov, ktorí organizujú aktivity v oblasti matematiky, fyziky a informatiky pre žiakov základných a stredných škôl.
Sústredenie s KSP bolo veľmi náročné, no zároveň obohacujúce, získal som množstvo informácií z oblasti, ktorej by som sa chcel v budúcnosti venovať. V závere by som sa chcel veľmi pekne poďakovať za podporu v mojom osobnom rozvoji svojim dvom vyučujúcim – PaedDr. Macháčovej a RNDr. Strakovej.
Martin Klementis, Septima
Do fotogalérie bol pridaný nový album Korešpondenčný seminár z programovania - sústredenie.